کامیون (به فرانسوی: Camion) یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که بخش بارگیر آن بهصورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیشتر برای ترابری کالا و مواد سنگین استفاده میشود و بهعنوان خودروی آتشنشانی نیز از آن استفاده میشود. کامیونها ظرفیت حمل ۶ تن بار یا بیشتر را دارند.
کامیون دیما 19 تُن کامیون MR-285 دیما کامیون دارای انواع گوناگونی هستند و معمولاً بر اساس محور و وزن طبقهبندی میشوند.
در ایران به کامیونهای 6 چرخ اصطلاحا تک و به کامیونهای 10 چرخ جفت گفته می شود.
شرکت حمل و نقل الو کارگو بزرگترین ارائه دهنده خدمات حمل و نقل و ارسال بار هوایی دریایی و زمینی میباشد.
از کامیونهای قدیمی بازار ایران میتوان به بنز واگن هود 1924 و 2624 موسوم به کامیون نارنجی اشاره کرد. از مدلهای سالهای اخیر نیز میتوان به امپاور BD300، کامیون کمپرسی پیلسان و کامیون 19 تُن دیما اشاره کرد.
کامیون
کامیونها دارای انواع گوناگونی هستند که برای رانندگی با آنها نیز به گواهینامههای بالای بیست تن نیاز است.
این کامیونها قسمت بار آنها دیواره ندارد و حمل بارهای دارای پالت و بستهبندی، آهنآلات سنگین و در برخی موارد جابهجایی ماشینآلات عمرانی و راهسازی را بر عهده دارند.
این مدلها نزدیک به مدلهای کفی هستند فقط با این تفاوت که قسمت بار آنها توسط یک تیغه سراسری به دو نیمه تقسیمشدهاست.
این مدل کامیونها حداکثر دیواره قسمت بار آنها هشتاد سانتیمتر است.
این مدل کامیونها بسیار به مدلهای لبهدار نزدیک هستند با این تفاوت که ارتفاع دیواره اتاق بار آنها از که به یک و نیم متر می رسد.
این مدل کامیونها قسمت بار آنها بهصورت سرپوشیده و محفظهدار است.
کامیون یخچالدار همان مدل سقفدار (مسقف) است فقط با این تفاوت که قسمت اتاق بار آنها دارای تجهیزات سرد کننده است.
این مدلها قسمت بار آنها دارای محفظه پوشیده است که مخصوص بارهای فله مانند سیمان است که با وجود متحرک بودن قسمت بار مانع از منجمد شدن بار در حرکت و جابهجایی میشود که اغلب در صنعت راهسازی و ساختمانسازی برای حمل بتون استفاده میشود.
این مدلها دارای اتاق کاملا محافظ شده و پوشیده است که جهت بارهای فله مانند سیمان از آنها استفاده میشود.
کشنده این مدل کامیونها به اتاق بار وصل است و تخلیه بار در آنها توسط کمپرس صورت میگیرد.